Zonder beeld

Ik heb heeeel veeeel mediamensen mogen kennen alleen bij Jos bleef het bij de stem en niet het beeld. Ik blijf het vertikken en googel zelfs geen foto van hem. Radio is het theater van de fantasie. Iedereen kent Jos Bergenhenegouwen. Maar niet iedereen realiseert zich dat. Want Jos was een stem, een voiceover. Jarenlang, van #RTL tot #Utopia. Jos was een stille kracht. Hij was een biechtvader, een vertrouwensman en een vakman met een mening die hij zelden opdrong. In mijn jaren bij RTL ging ik naar Jos als ik twijfelde of een plan had. Hij was een Einzelgänger, zelfs een beetje mysterieus. Een man die liever gaf dan ontving. Hoewel… We hadden een Balinese berghond. Een prachtig, wit beestje, zwaar eenkennig. Hij liet zich alleen aanraken door mijn vrouw en dochters. Jos kwam op bezoek. Hij heeft de hele avond op de grond gelegen om het vertrouwen van Murphy te winnen. Tot het hem lukte. Met die stem. Of was het iets van herkenning? Jos is stil gestorven aan pancreaskanker. Van Jos bestaan er digitaal geen foto’s zover wij bij weten. Hij hield ‘het gezicht achter de stem’ verborgen.

Reacties