Op Kot # 296 - Megalomane Monumentenzorg
Het moet zo ongeveer een vijftal jaar gestart zijn, de onverzadigde bouwhonger in mijn geboortestad. Een kosten-baten-analyse maken is overbodig, het kleinste kind dat kan tellen weet dat de ROI (Return On Investment) nauwelijks break-even zal zijn. Via een ingeweikkeld web van ondernemingen verschuilt het huidige verlieslatende beleid en bestuur zich om hun melagomane zelfbevestiging te verantwoorden. Eerst sluit men een kerk, koopt het hostorische pand duur los van de nog te betalen renovatie-investeringen. Pas jaren later ondtdekt men het definitieve prijskaartje en besluit men snel om andere stadsgebouwen openbaar te verkopen. Politiek op zijn best, opzijn Belgisch.
Sinds vorige woensdag is in -een voor België record-tempo- de Moynihan Train Hall in de James A. Farley Post Office Building actief en open voor het Amtrak-reizen via Pennstation in NYC.
Kijk en vergelijk eerst het originele plan met de uiteindelijke uitvoering.Het vernieuwde Penn-station is slecht een onderdeel van de volledige Madison Square Garden-Penn Plaza herinrichting. Twee jaar geleden was mijn favoriete schoenwinkel Famous Footwear de eerste die eieren voor zijn geld koos: men opende een nieuwe winkel elders in de straat. Buurman K-Mart was al in slechte financiële papieren en sloot snel de drie étages. Zo stond mijn bevriende security-doorman Martis meteen op straat. Grootste pechvogel werd The Pennsy Foodhall die na zijn zware financiële investeringen na vier jaar verplicht werd te sluiten. Eeuwige overbuur Pennsylvania Hotel sloot sneller de deuren dankzij Corona, de ideale kapstok om een nieuw real-estate-avontuur met Facebook in het achterhoofd.
Reacties
Een reactie posten