Negen Nul

Neen, niet een sport-uitslag of de frequentie van Delta Radio Nijmegen destijds in de jaren 80. Negen Nul is het getal dat verwijst naar een leefttijd nl. negentig jaar. Vandaag zou mijn vader - indien hij nog leefde - die voordeur geopend hebben. Hoe, in welke toestand, waar en met wie? Allemaal vragen die sinds zijn dood in 2005 jaarlijks meerdere malen onbeantwoord blijven. Ook vandaag is niets duidelijker geworden alleen anders.
Bij zijn graf ontdekte ik naast het bloemstuk van mijn 90-jarige moeder een huisslak. Zonderlinge zeldzame ziel met typerende slakkegang. De tijd vliegt omdat ik langzamer geworden ben doorheen de jaren. De traagheid der dingen stralen soms sereniteit uit. Een stilte waar ik me kan vinden. Een aanvaardbare gemoedsrust ver weg en los van ordinaire burn-out of sabbat-pauzes, de huidige hypes van dure tijdsgeestgebonden uitvluchten.
Ook het besef van vlug vergeten groeit gestaag. Immers wou ik een tekst in concept 'ergens' bewaard voor deze symbolische verjaardag vandaag publiceren .... helaas tekst is niet verloren maar wel even 'onder-weg'. Als je niks weggoot duikt datgene ooit wel eens op ... misschien als ikzelf de deur Negen Nul opentrap!

Reacties