MuseumDepotShop
Ik was er slechts één keer op bezoek tijdens het openingsjaar en vond het destijds niet echt je-van-het. Ondertussen zijn we bijna 15 jaar verder en zie de Ollandse koopmanskracht steekt de kop op ... Beeld en Geluid verkoopt omroepspullen!
Eppo van Nispen tot Sevenaer kijkt wat benauwd als hij maandagmiddag zijn handtekening zet onder het contract met MuseumDepotShop, de webwinkel in overtollige maar voor consumenten nog waardevolle museumstukken. „Als notoire verzamelaar doet het toch een beetje pijn om afstand te doen van je spullen”, grijnst de directeur van Beeld en Geluid in Hilversum.
,,Maar musea moeten zich over hun angst heenzetten. En objecten een tweede leven gunnen”, vervolgt hij dapper. Hij tekende maandag een meerjarig contract met de stichting MuseumDepotShop. Arjen Pels Rijcken van Arts & Facts, dienstverlener op het gebied van collectiebeheer, is de man achter de webwinkel in museumstukken. Ook Singer in Laren gaat binnenkort meedoen, meldt Pels Rijcken. Hij hoopt volgend jaar honderd musea binnenboord te hebben. Nu staat de teller op veertien. ,,Ik verwacht dat ook het Rijksmuseum aan gaat haken.”
Tussen Kunst & Kitsch-presentator en groot museumliefhebber Frits Sissing is ambassadeur van het online platform. Ook hij zet in de overvolle werkkamer van Van Nispen tot Sevenaer zijn handtekening. En daarmee geeft Beeld en Geluid aan de MuseumDepotShop ’opdracht’ om de eerste objecten uit de kelders van het Hilversumse archief en museum te verkopen. Het gaat om onder meer contactsheets met foto’s gemaakt tijdens de opnamen van populaire televisieseries als Floris, Hamelen, De Film van Ome Willem en Ja Zuster, Nee Zuster. Zestig euro per pakketje kosten de afdrukken.
Ook oude filmblikken gaan in de verkoop. ’Natuurzijde Indië’ staat in kriebelig handschrift op een van de ronde blikken voor 16-mm films. ,,Er zaten onderwijsfilms uit de jaren dertig en veertig in”, vertelt Dalida van Dessel van Beeld en Geluid. Zij selecteert de objecten voor de webwinkel. ,,De films zijn allemaal gedigitaliseerd, de dozen zijn overbodig geworden.”
Arjen Pels Rijcken rekent voor: ,,Er liggen 45 miljoen objecten in depots van musea en 5 miljoen daarvan zijn rijp voor ontzamelen. Omdat het ouwe meuk is of omdat het doublures zijn. Geen waarde meer voor het museum maar wel voor de consument. De gemiddelde prijs voor een object is honderd euro. Musea moeten de spullen overigens eerst via de afstotingsdatabase aan andere musea aanbieden. In praktijk wordt 97 procent niet overgenomen.” Van de opbrengst van MuseumDepotShop gaat een percentage naar het verkopende museum en uiteindelijk pompt de stichting de overige inkomsten weer in de sector.
De webshop opende begin april de virtuele deuren en was in no time ’los’. ,,Japanse prenten van het SieboldHuis vlogen weg. Binnen twee minuten uitverkocht. We verkopen voorlopig een dag per week. Maar dat moet dagelijks worden als we meer musea hebben.”
Kopers halen via de objecten het museum in huis, legt Frits Sissing enthousiast uit. ,,Hoe leuk is het om een speer uit Museum Volkenkunde boven je open haard te hangen. Je praat er met anderen over en dat maakt ze nieuwsgierig om eens in dat museum te gaan kijken.”
Beeld en Geluid is kritisch als het om de verkoop van objecten gaat. ,,Laatst kwam een hoogbejaard echtpaar hun oude AVRO-theelepeltje schenken. Dat gaan we natuurlijk niet de volgende dag in de webshop leggen”, verzekert Van Nispen tot Sevenaer. Zijn collega Van Dessel vult aan: ,,Alleen wat niet meer bij ons museumbeleid past doen we weg. Onderdelen van oude regietafels bijvoorbeeld. Daar zijn liefhebbers voor, weten we.” De poppen uit de Fabeltjeskrant of de regenjas van Kees ’de Vieze Man’ van Kooten blijven gewoon in het museum.
De MuseumDepotShop gaat dinsdag 4 juni om 19.00 uur open voor 24 uur. (via Spreekbuis)
Eppo van Nispen tot Sevenaer kijkt wat benauwd als hij maandagmiddag zijn handtekening zet onder het contract met MuseumDepotShop, de webwinkel in overtollige maar voor consumenten nog waardevolle museumstukken. „Als notoire verzamelaar doet het toch een beetje pijn om afstand te doen van je spullen”, grijnst de directeur van Beeld en Geluid in Hilversum.
,,Maar musea moeten zich over hun angst heenzetten. En objecten een tweede leven gunnen”, vervolgt hij dapper. Hij tekende maandag een meerjarig contract met de stichting MuseumDepotShop. Arjen Pels Rijcken van Arts & Facts, dienstverlener op het gebied van collectiebeheer, is de man achter de webwinkel in museumstukken. Ook Singer in Laren gaat binnenkort meedoen, meldt Pels Rijcken. Hij hoopt volgend jaar honderd musea binnenboord te hebben. Nu staat de teller op veertien. ,,Ik verwacht dat ook het Rijksmuseum aan gaat haken.”
Tussen Kunst & Kitsch-presentator en groot museumliefhebber Frits Sissing is ambassadeur van het online platform. Ook hij zet in de overvolle werkkamer van Van Nispen tot Sevenaer zijn handtekening. En daarmee geeft Beeld en Geluid aan de MuseumDepotShop ’opdracht’ om de eerste objecten uit de kelders van het Hilversumse archief en museum te verkopen. Het gaat om onder meer contactsheets met foto’s gemaakt tijdens de opnamen van populaire televisieseries als Floris, Hamelen, De Film van Ome Willem en Ja Zuster, Nee Zuster. Zestig euro per pakketje kosten de afdrukken.
Ook oude filmblikken gaan in de verkoop. ’Natuurzijde Indië’ staat in kriebelig handschrift op een van de ronde blikken voor 16-mm films. ,,Er zaten onderwijsfilms uit de jaren dertig en veertig in”, vertelt Dalida van Dessel van Beeld en Geluid. Zij selecteert de objecten voor de webwinkel. ,,De films zijn allemaal gedigitaliseerd, de dozen zijn overbodig geworden.”
Arjen Pels Rijcken rekent voor: ,,Er liggen 45 miljoen objecten in depots van musea en 5 miljoen daarvan zijn rijp voor ontzamelen. Omdat het ouwe meuk is of omdat het doublures zijn. Geen waarde meer voor het museum maar wel voor de consument. De gemiddelde prijs voor een object is honderd euro. Musea moeten de spullen overigens eerst via de afstotingsdatabase aan andere musea aanbieden. In praktijk wordt 97 procent niet overgenomen.” Van de opbrengst van MuseumDepotShop gaat een percentage naar het verkopende museum en uiteindelijk pompt de stichting de overige inkomsten weer in de sector.
De webshop opende begin april de virtuele deuren en was in no time ’los’. ,,Japanse prenten van het SieboldHuis vlogen weg. Binnen twee minuten uitverkocht. We verkopen voorlopig een dag per week. Maar dat moet dagelijks worden als we meer musea hebben.”
Kopers halen via de objecten het museum in huis, legt Frits Sissing enthousiast uit. ,,Hoe leuk is het om een speer uit Museum Volkenkunde boven je open haard te hangen. Je praat er met anderen over en dat maakt ze nieuwsgierig om eens in dat museum te gaan kijken.”
Beeld en Geluid is kritisch als het om de verkoop van objecten gaat. ,,Laatst kwam een hoogbejaard echtpaar hun oude AVRO-theelepeltje schenken. Dat gaan we natuurlijk niet de volgende dag in de webshop leggen”, verzekert Van Nispen tot Sevenaer. Zijn collega Van Dessel vult aan: ,,Alleen wat niet meer bij ons museumbeleid past doen we weg. Onderdelen van oude regietafels bijvoorbeeld. Daar zijn liefhebbers voor, weten we.” De poppen uit de Fabeltjeskrant of de regenjas van Kees ’de Vieze Man’ van Kooten blijven gewoon in het museum.
De MuseumDepotShop gaat dinsdag 4 juni om 19.00 uur open voor 24 uur. (via Spreekbuis)
Reacties
Een reactie posten