Het Oog

Een halve Tesla of een volledige nieuwe auto ter waarde van zo'n € 30.000 kan ik me vandaag aanschaffen na 12 jaar breuk met Nico en Tine van 2 mei ... Es dauert fur mich langer als eine sigarette geldt vanavond voor volgens mij het oudste Ollandse radioprogramma. Voor ik destijds in 1976 de nacht inging met The Station of The Stars was het Oog mijn vaste dagelijkse gids via deze  Acec - bij gelegenheid eens testen of hij nog werkt na al die jaren werkloos op zolder.
Vrijdag 10 mei is de 15.000ste uitzending van NOS Met het Oog op Morgen. Deze mijlpaal viert het succesvolle NOS-radioprogramma met een feestelijk programma, mèt publiek, vanuit de Verkadefabriek in Den Bosch. Te gast bij presentator Simone Weimans zijn onder anderen politicus en schrijver Jan Terlouw, theatermaker Laura van Dolron, biochemicus Henne Holstege, premier Mark Rutte en oud-voetballer Jan Mulder. Live muziek is er van Tim Knol en zijn Blue Grass Boogiemen. Oogpresentatoren Herman van der Zandt, Wilfried de Jong, Lucella Carasso en Chris Kijne zijn ook van de partij. Ook de jubileumuitzending van Het Oog komt beschikbaar als podcast.
Ik luister al vanaf het begin in de jaren ’70 (tweede helft, na 1975) naar “Met het Oog op Morgen”. Ik was toen begin twintig, begon met mijn studie en mijn leven. Ik ben intussen over de zestig, maar ervaar nog steeds de sfeer, kwaliteit, de nieuwsgierigheid en belangstelling van vroeger als ik een uitzending hoor. Ongetwijfeld idealisering, romantisering en nostalgie van een verleden, waarin nog “alles beter” of “hoopvoller” was, maar het verschaft me dezelfde rust, ontspanning en bevrediging als toen. Wat mij betreft, een tijdloos mediaproduct dus!  (Paul Plaizier)

Reacties