TSH = T3+T4

Een zoveelste rapport wijst uit dat het niet snor zit met ons klimaat. Mens en maatschappij moet vijf maal meer inspanningen leveren om de 'norm' te halen. Als iedereen hetzelfde meedenkt en doet.
Ik heb zo de indruk dat het enkel blijft bij rapportjes samenstellen en cijfermatig te waarschuwen terwijl de tijdbom verder terminaal tikt.
130 jaar later in Antartica
Anderzijds wijst mijn jaarlijkse bloedproef cijfermatig aan dat er een abnormale waarde in de schildklierspiegel is ...
Verder bloedonderzoek blijkt nodig want om de totale waarde TSH te kunnen inschatten heb je zowel de T3 en T4 - waarden nodig.
En die om-te-kunnen-vergelijken-waarden was deze jongere nieuwe dokter vergeten, net als de aanvraag tot onderzoek van urinezuur.
Ik ging ervan uit dat hij dit 'by heart' wist of toch via het-overal-door-iedereen-te-raadplegen-globaal-medisch-dossier in leven geroepen door ervaringsdeskundige minister M-mag-het-iets-meer-zijn?
Gelukkig wees ik de dokter bij bloedafname erop dat het ook mijn schildklier moest laten testen vanwege een verleden hieromtrent. Onderzoekt het labo dit nu toevallig onvolledig zekers ...
Van het huidige gekende teveel-aan-urinezuur vergat de dokter ook deze test omdat ze standaard niet bij een bloedproef hoort...
Veiligheids -en volledigheidshalve ben je dus als patient bijna obligaat verplicht om een to-do-lijstje te debiteren. Elke keer weer mijnheer.
Deze onzorgvuldige vergeetachtige doktorsservice is zowaar geen alleenstaand geval: al bijna drie jaar moet mijn vechtgenoot haar doktoren ten velde dits maken wat een labo zoal moet onderzoeken. Zou moeder Maggy De Block hiervoor geen passende remedie kunnen bewettigen? Naast al die andere al-dan-niet-nuttige-vergeet-me-nietjes-van-nul-waarden?

Reacties