Famous Last Tour

Crazy was de intro, jawel - het is vandaag exact dag-op-dag 34 en één half jaar geleden dat ik Supertramp voor het eerst zag tijdens hun afscheidstoernee voorafgaand de jaarlijkse juli Werchter.
Vrijdag 10 juni 1983 met onstuimige Duitse Nena met band en halve Brit, halve Ier Chris de Burgh in het voorprogramma. Driewerf hoera.
Wat de toegangsprijs was weet ik niet meer gezien ik mijn gekoesterd entree-ticket jammerlijk kwijtspeelde toen ik mijn portefeuille al fietsend op een zondagvoormiddag verloor. 'De-mis-doen-op-café' kreeg toen een andere dimensie ... Het verlies van betalingsbewijs werd dit weekend na bijna 35 jaar gecompenseerd met het bestaan van de affiche, door Marc Heerman uit Rebecq (Waals-Brabant) te koop per opbod aangeboden via 2de handssite vanaf € 50. Suc 6!

Het bewuste ticket heb ik nog niet gevonden maar wel een FLAC bootleg (na 6 pogingen) kunnen downloaden via obscure sites zoals Turbobit, Rapidgator, File Factory.
De ene wat sneller dan de andere, de ene met ongewenste reclame-pop-ups, de andere met een fake virusmelding. Ze zien er allemaal heel echt en origineel betrouwbaar uit. Keep calm & carry on.
Telkens weer de vraag wie zich daar allemaal mee kan bezighouden.

Fake of niet?  Je hebt slechts 4 minuten tijd tot inkeer.
Enfin, de audio is binnen. Wie maar vooral hoe is de opname tot stand gekomen in 1983? Via een walkman met cassettebandje? Digitaal was onbestaande en een Uher voorbij de security onmogelijk. Ik opteer voor de walkman in het publiek (vanwege handgeklap), ver van de PA-sets. Het is en blijft een unieke getuigeband met volgende setlist.


Naast de 'officiële' DVD van Live in Germany - Munchen (24.08.1983) is er een bootleg versie van het Toronto-concert. Hoe men dat heeft kunnen filmen tegen welke kwaliteit van zodra in mijn bezit.

Behind the scenes of Gentofte Stadium op 5 juni vijf dagen eerder. 
CROSSMEDIAAL
Boven op het podium had men een 10 x 5 meter scherm gemonteerd om tijdens het optreden diverse begeleidende verklarende song-filmpjes te projecteren. Alvast apetiser-gewijs een voorproefje van de laatste scene tijdens Crime of the Century.


Daarna werd me plots duidekijk de visie en verhaallijn achter de verschillende LP-hoezen doorheen de jaren. Het was toen zonder twijfel a Famous Last Tour  met mijn toenmalige (vervlogen) lief.
Drie weken later Werchter '83, de gin-orange-editie ... met ticket.

Krijgt zondermeer nog een zomers vervolg met staartje ...Waar geen einde in het zicht is: VRT Eén spelprogramma Blokken. Straks zijn 5000ste aflevering. Is dit een wereldrecord in zijn soort? Volgens Kamagurka goed voor 144 dagen kijkplezier. Ben Crabbé heeft dus nog geen jaar gewerkt bij Blokken!

Reacties