Slim gezien

Het maakte van Apple het rijkste bedrijf ter wereld en het meest waardevolle merk. De  iPhone is vandaag 10 jaar 'oud'.
Zelf heb ik er nooit een gekocht. Mijn redenen zijn legitiem. Meer noch, ze werden toen ik namiddag tijdens een workshop een plaspauze inlaste nogmaals dubbel en dik bevestigd.
Al moet ik wederom vaststellen dat de opvoeders-mentaliteit van de 16+ generatie die voor ons pensioen moet gaan werken tergend egocentrisch ver/geworden is. Het maatschappijmonster kapstokt koppig, klakkeloos cumulatief impulsief en paradoxaal.
VTM-nieuws wees via dit smartphone-jubileum fijntjes naar de verslavende stresserende neveneffecten van smartphone-gebruik: et voilà, burn-out is er een vanzelfsprekend gevolg van!
Prijs ik me gelukkig om niet in die zeitgeist-val gelopen te zijn. Met de lancering van de iPhone is voor velen het leven drastisch op vele niveau's veranderd. De slimme telefoon zal nog wel een tijd de belangrijkste computer blijven. Tot de volgende zaligmakende revolutie. Maar of die bij Apple vandaan komt?
Het gaat zeer snel in digi-world, 10 jaar is een heel leven.
Met huidige digitale stuiptrekkingen en zijn roetsjbaan voorspel ik bijna visionair een versnelde innovatie van het IOT.
Het internet van dingen: dagelijkse gebruiksvoorwerpen zijn via internet verbonden en wisselen data uit of vernieuwing via artificiële intelligentie die ons digitaal leven herinrichten. Het aandeel Apple sloot maandagavond, na stevige tikken eerder, op 119 dollar per stuk. Dat is het hoogste punt in twee jaar tijd. Dit komt neer op een waardestijging van het aandeel Apple van maar liefst 800 procent. De iPhone is bij Apple nog altijd goed voor 63% van de omzet. Veel overige inkomsten haalt Apple uit zijn online winkel App Store en muziekshop iTunes. Volgens marktonderzoeker Nielsen is de vraag naar streaming muziek afgelopen jaar met maar liefst 39 % gestegen. Uit de app-markt heeft Apple inmiddels 60 miljard dollar gehaald, waarvan 20 miljard dollar in 2016.

Reacties