Goedkooplust

Kopen we ons werkloos of kopen we ons arm? VPRO zocht het uit.
In de driedelige documentaire 'De prijsvechter' onderzoeken Roland Duong en Marijn Frank oorzaak en gevolg van onze dwang om goedkoop te willen kopen. Vanavond deel 1 via NPO 2 en hierbij alvast een voorbeschouwing bij spitse late night Jinek.
De serie heeft het over de grote gevolgen van kleine prijzen.  Nooit eerder was er zoveel te koop, voor zo weinig geld.
De verleiding van de goedkope spulletjes is niet te weerstaan.
Naast een abonnement op hun nieuwsbrief met aanbiedingen, bezoek ik in België regelmatig Action, Wibra, Big Bazaar, Trafic, Gifi. Zelfs in New York ontgaat Lot-Less me niet. Telkens weer. Van de consumptie- in de wegwerpmaatschappij verzeilt? Zeker.
Mijn 88-jarige moeder snapt deze economische uitholling niet.
Terecht vraagt ze schuddebollend 'waar doen ze het van?'

Nuttige televisie, deze lessen in globalisering voor beginners.
Neuromarketeers dus opgelet voor o.a. our willingness to pay, ons onderbewustzijn heeft het voor het zeggen, dat vertelt ons wat iets mag kosten voor commodity's er fast-moving goods van maken.
Global inequality: de paradox van deze tijd of voor heel weinig geld veel dingen kunnen kopen. Denk aan winter 1979 ...
Dank u, Jimmy Carter en Deng Xiaoping voor het Chinese groeimirakel in Shantou. Met minder marge veel meer verkopen maar hoe gezond is een economie die altijd uitverkoop houdt?
We winkelen onszelf werkloos want met onze jacht naar meer voor minder hollen we onze economie uit. East meets West.

Globalisering brengt arbeidslonen wereldwijd dichter bij elkaar. China is daarom de ultieme winnaar van de globalisering.
In Europa is door de stagnerende middenklasse de ongelijkheid toegenomen. Rijker worden nog rijker.
China brengt de ongelijkheid in de wereld naar omlaag doordat het zo snel groeit. De handel in goedkoop heeft de armoede wereldwijd vermindert maar in het Westen is de ongelijkheid alleen maar toegenomen. Ironisch toch want globalisering is gestart in de rijke landen onder impuls van Reagan en Thatcher; hun stemmers hebben er echter niet van geprofiteerd.

Globalisering bracht ons veel voordeel maar kent een groot nadeel: het zet een rem op je wedde. Zo kan je je afvragen: kopen we zo goedkoop omdat we minder te besteden hebben of hebben we minder te besteden omdat we zo goedkoop kopen?

Reacties