Die dag bij... Van Dievel

Grappig in de marge en louter bij toeval één dag na m'n obligatoir (erfenis)bezoek aan één notaris uit het bekende dozijn volgende kaderend stukje... 'het leven zoals het is' aan de Reyerslaan met voorop in het nieuws 'hond schijt goud' of hoe ook hun dubbeltje rollen kan!
Geachte heer V.,

Nu ik hier en daar lees dat u meer dan beslagen bent in het onderhandelen van televisiecontracten, ben ik zo vrij volgend programmaconcept aan u voor te leggen. Een vriend en collega van mij overweegt om een deontologisch verantwoorde nieuwsbrief over de beurs in omloop te brengen, dat hebt u misschien in de krant gelezen. Het opzet is nobel maar al te bescheiden.

De beurs is hot, u zult het met mij eens zijn, en boeit honderdduizenden landgenoten. Het verbaast mij dan ook dat nog niemand het idee heeft opgevat om rond de beurs een ontspanningsprogramma van niveau te bedenken. Ik heb dat wel gedaan en ik heb het veiligheidshalve bij de auteursrechtenvereniging gedeponeerd onder de naam ‘De slimste belegger ter wereld’.

Dieren herkennen
De formule van mijn programma is geniaal in al haar eenvoud. Vijf BV’s (of vier, of drie, daar wil ik niet moeilijk over doen) krijgen elk 1.000 euro of 1.000 seconden – ook dat laat ik graag in het midden – en dank zij of ondanks de beurstips van Rik Torfs (in een onverwachte rol!) kunnen ze dat bedrag verdubbelen of alles kwijtspelen, daar ben ik nog niet helemaal uit. Ondertussen moeten de BV’s inlandse dieren of weinig gelezen auteurs herkennen op prentjes en wie het eerst een orgasme krijgt of geloofwaardig kan faken, verdient een bonus of moet zijn/haar mond spoelen met zeep.

De band met het beursgebeuren
De kijkers kunnen ondertussen dure sms’jes sturen, we vinden wel een reden, als het maar niet is om iemand eruit of erin te stemmen, want dat is dan weer typisch VTM. We zouden kunnen overwegen om de kandidaten op een exotisch eiland vol aantrekkelijke mannen/vrouwen te droppen of in een primitief Afrikaans dorp. Of, als dat te ver en te duur zou zijn, op een binnenlandse ijspiste. Maar dan is de band met het beursgebeuren misschien weer te ver weg, en daar gaat het uiteindelijk toch om.

Kijkcijferkanon
Misschien is het format dat ik voorstel nog niet helemaal rijp, maar met het talent dat u in huis hebt – en dat toch niets om handen heeft! - kunt u mijn idee ongetwijfeld kneden tot een kijkcijferkanon dat toch de waarden uitstraalt van een zender naar uw keuze.

Zouden wij redelijk rap kunnen gaan samen zitten over mijn programmavoorstel? En kunt u bij die gelegenheid wat meer uitleg geven over dat bonussysteem voor succesrijke programma’s waarover ik zoveel lees? Ik doe dit niet voor het geld, laat dat duidelijk zijn – maar een vergoeding zoals die voor Eric Van Looy zou welgekomen zijn.

© Louis Van Dievel

Reacties