De Gulden Ontsporing

De Gulden Ontsporing is het Feest van de Vlaamse Gemeenschap in Brussel, dus van zowel Nederlandstalige Brusselaars als Vlamingen. Uiteraard (?) feest iedereen (?) in de stad mee, wat jaar na jaar blijkt uit een overvol en bruisend stadscentrum.(?)


Vlaanderen Feest ter gelegendheid van ???? Met welke een politieke 'vanzelfsprekendheid' willen de gestelde lichamen 1302 herdenken? Elk jaar is het van kwaad naar erger: 703 jaar geleden los van Frankrijk, 175 jaar ontkoppeld van Olland en heden 25 jaar teveel federaal. Vandaar dus dat multiculturele feesten steeds meer armslag krijgen en aan populariteit winnen. Op deze Vlaamse feestdag vraagt De Standaard acht vooraanstaande Franstaligen of ze Vlaanderen en de Vlamingen kennen. Als proef op de som vragen aan en antwoorden van Jean-Claude Vancauwenberghe (Waals minister-president) :

  • Waaraan denkt u als ik zeg ,,Vlaanderen''?
Aan rijkdom. Ik zie Vlaanderen in de eerste plaats als een rijke regio. Maar ik associeer het ook met een zekere vorm van arrogantie. Jullie vergeten soms dat jullie vijftig jaar geleden het zwakkere broertje waren. Ik vind het jammer dat Vlaanderen de banden met Wallonië soms lijkt te willen verbreken.
  • Kent u Rik Torfs?
Nooit van gehoord.
  • Yves Leterme?
Evidemment .
  • Clouseau?
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, zeker? ... Ah Clouseau! Ik dacht dat je ,,Oeso'' zei. Nee, Clouseau ken ik niet.
  • Herman Brusselmans?
Nee.
  • Kim Gevaert?
Goh sorry, geen idee. (grote wanhoop bij zijn medewerker)
  • Godfried Danneels?
(trots) Ja, de kardinaal!
  • Jan Coene?
Nee, sorry.
  • Wanneer was u voor het laatst in Vlaanderen?
Twee dagen geleden nog. Ik ben gaan eten in een voortreffelijk restaurant: Het Hof van Cleve in Kruishoutem. Ik heb een appartement in De Panne, dus ik kom wel geregeld in Vlaanderen
  • Kijkt u wel eens naar de Vlaamse televisie?
Nee, nooit. Ik kijk alleen naar de Franstalige televisie.
  • Welke Vlaming bewondert u in uw vakgebied?
Steve Stevaert. Omdat hij de stem des volks verstaat. Bovendien heeft hij altijd veel respect tegenover Wallonië betoond.
  • Groeien Vlaamstalig en Franstalig België uit elkaar, of naar elkaar toe? Wat is te verkiezen?
De laatste tien jaar merk ik toch een verbetering. De beide gewestregeringen gaan bijvoorbeeld vaak tegen de federale regering in. Dat maakt ons medestanders en roept wederzijds respect op.
De Jeugd van Tegenwoordig - Watsegeburt tijdens het Vlaanderenfeest, een extra dag verlof voor alle Vlaamse ambtenaren! Maar niet voor mij want vandaag de nieuwe StuBru-studio's bezoeken en goedkeuren, bijkletsen met Peter Van De Veire en Friedl Lesage en een Engelse stagiair wegwijsmaken in de wondere wandelgangenwereld van VRT-media...

Reacties