Zondag Preekdag :1024 Microphones=1 Megaphone
Karel JONCKHEERE, Vlaams dichter, essayist, novellist, de meest vruchtbare aforist werd geboren in Oostende op 9 april 1906 en overleed op 13 december 1993. Uit zijn essay ‘Filter U dag’ (1970) onthield ik volgende : “Zonder hun naam zouden de meeste mensen niet bestaan”.

Wie zijn deze mensen ? Ken je ze nog ? Wat doen ze heden ? ....

Ons verhaal begon eind 1974 - eerst als gestencilde Newscaster dan als Baffle om uiteindelijk op 27 juni 1977 te verschijnen als het off-set gedrukte maandblad RadioVisie. Zo’n 35 edities werden er met succes en vooral veel opportunisme gepubliceerd tot men op 27 juli 1981 de handdoek (voorlopig) wierp in het Benelux-medialandschap.
Maar net zoals zovelen van ons beleefde RadioVisie een tweede jeugd met eind 1996 een wekelijkse internetnieuwsbrief “Netties”. Het roer werd snel omgegooid want in september 1997 startte het electronische broertje : de RadioVisie-site, die uitgroeide tot een volwassen dagelijkse internetkrant met oog en oor voor een ruim verzorgd radio-archief.
“Geen frequentie wel een visie” vat beknopt samen waar RadioVisie al 28 jaar voor staat. Maar net als SABENA vloog RadioVisie er niet meer in op 7 november 2001. Nu exact 9 maanden verder - de geboorte van de RadioVisie reunie ....


Dat was de inleidende tekst van de invitito van 7 juni 2002. Het idee van 'samenscholing' borrelde bij me op die bewuste avond van 7 november 2001 en ik belde hoofdredacteur Jean-Luc Bostyn. We hadden elkaar immers al die voorgaande jaren nog nooit lijfelijk ontmoet net zoals die vele andere medewerkers. "Lijkt het je wat dat ik zulk een meet&greet-reünie organiseer ?", vroeg ik hem. "No prob !", antwoordde Jee El twijfelend blij verrast.
De organisatie kon starten : adressen opsnorren van alle medewerkers first, radio-gerelateerde locatie halfweg België/Nederland en datum later, welk programma, eten of niet, hoe, wat, waarom (euhh) daarom ... waren de eerste nachtmerries.
Maar tijdens de altijd woelige feestdagen stootte ik op zolder bij het zoeken van de kerstversiering op Rob Out' s klassieker "Veronica, 1 jaar later". Het licht ging aan in die donkere maand : de Norderney ligt in Antwerpen, Radio Magdalena doet er op zondag live uitzending met artiesten, ... eureka 2003, het jaar van m'n Tram 40 voordeur en (voorlopig) allerlaatste radio-uitzending (toevallig op m'n verjaardag deed ik de FM Limburg deur forever dicht).

(klik foto) Kempisch dok
In 1973 was ik reeds met die befaamde boottochten naar 'the home of Veronica" op volle zee gaan 'anorakken'; later diverse malen in Maastricht.Heden ligt de Norderney nog steeds in het Kempisch dok te Antwerpen.

Na de jaarwisseling-ontnuchtering alle Norderney-schikkingen treffen via Serge Van Gisteren (toen nog bij wijlen Radio Magdalena) en ... adressen, nog vele adressen verzamelen die de datumkeuze later in de loop van de lente zouden bepalen. Ondertussen kreeg ik het crazy-idee om een reünie-site te bouwen; dat staat immers zo mooi en elke genodigde kon 'de stand der zaken zien. Maar dan mocht ik wel een cursus webdesign achter de rug hebben, ik wist niet waaraan ik begonnen was met die HTML-taal. Vele dagen, meer nachten en nog meer Filip Bomberna-helpdesk uren daarna stond "ie" weliswaar "off-line" klaar en kon ik beginnen aan de invitito-tekst en groepsmailing. Uiteindelijk viel eind mei (net op tijd) het datum(ei) : 7 juli 2002, een zucht van !

De groepsmailing en de site werden de cyberwereld ingeschoten en vanaf dat ogenblik was het dagdagelijks alles uit het postvak-in aanvullen op de site, persteksten verzinnen en versturen want D-day kwam steeds dichter bij ...
Vrijdag voor het reünie-weekend maakte de ex-RadioVisie webgoeroe Filip de naamlabels aan want ruim 70% van de medewerkers kenden elkaar van haar nog pluim, gelukkig wel van naam. Dat scheelt natuurlijk een stuk.

En toen was het zondag, 7 juli 2002 : de 1ste RadioVisie-reünie. Het werd een geslaagde dag voor alle aanwezigen. Het relaas ervan heb ik in de nacht van 7 op 8 juli gemaakt en stond om 8 uur hier online.

Achteraf dacht ik in het bekende zwarte gat te vallen maar nee hoor. Dankzij deze reünie heb ik vele nieuwe vrienden ontdekt, oude opgevist en de contacten zijn er bijna dagelijks want immers ook na 1 jaar .... "Zonder hun naam zouden de meeste mensen niet bestaan"

Tot slot zal de reünie-site dit jaar verplaatst worden naar een andere (grotere) server aangevuld met de foto 's van toen tesamen met de nog te monteren video. Maar daarvoor dienen wederom die donkere eindejaarsdagen - anno 2003 !

En misschien zal er daarna wel iets groeien en bloeien op ... 31 augustus 2004 ?
Memories die we samen moeten koesteren of niet ?

Reacties