Zeg 'es ... eigenlijk !
Als wakkere werkloze mediaman erger ik me de laatste maanden mateloos aan het taalgebruik van zij die wel aan de RTV-bak mogen zijn.
OK , tijden veranderen vooral door technische vooruitgang : oorlog live via een tank met nachtkijkers, tickertapes geflankeerd door beurscijfers, een bodycounter, splitscreens, videophones uit alle hoeken van deze aardkloot, ... immers het oog wil alles nu in 1 ruk gezien hebben maar ho maar als men de stembanden aanspreekt.
De makers van Nederlandstalige radio-als televisieprogramma' s gaan steeds meer in de fout tijdens een interview door een vraag te beginnen met "Zeg 'es ...euhh" of een commentaar doorspekt met "eigenlijk" om nog maar te zwijgen over hun dialectisch accent.
Geef je oor de kost : je raakt de tel zeker kwijt.
Hoe ze met deze 'journalistieke' kwaliteiten op de loonlijst zijn geraakt, is me nog steeds niet duidelijk. De niveau-pleiters van weleer zijn ofwel dood of met pré-pensioen. Blijkbaar is de verpakking belangrijker dan de audio/inhoud.
Meegaan met de tijd ... tja ik merk ook dat m'n eten me beter smaakt sinds ik kleurentelevisie heb !

Reacties