Het proberen waard als speelbal der golven

Ik woonde in Naaldwijk en nam met een aantal vrienden de bus naar Den Haag. Het had geen zin om met de brommer daar naar toe te gaan i.v.m. eventuele diefstal of vernieling.Ik had een protestbord gemaakt en daarmee liep ik in de stoet. Als je daar loopt heb je geen idee van de werkelijke omvang van het aantal demonstranten. Zoals gebuikelijk gaf de politie een lager opkomstgetal dan de organisatie.
Het enige benauwde moment was het binnenlopen door de smalle toegangspoort van het Binnenhof. Op dat moment werd er ook een petitie overhandigd. Door de enorme massa werden er mensen à la het Heizeldrama platgedrukt. De politie greep snel in en iedereen moest doorlopen. Ik heb daardoor maar een glimp opgevangen van de overhandiging van de petitie. s' Middags was er een popconcert, maar halverwege begon het te regenen en ik ben toen 'afgetaaid'. Achteraf is dit mijn enige demonstratie geweest. Ze mochten imers 'mijn' Veronica niet afpikken. Terugkijkend geloof ik dat de demonstratie geen enkele invloed heeft gehad op de besluitvorming. Ik had net zo goed thuis kunnen blijven. Alleen zou ik dan nu nog met gewetenswroeging zitten ...
Leendert Vingerling (Vallauris - Frankrijk)

(klik voor 1.2 Mb WMV-video) (klik & listen)

Vandaag dertig jaar geleden stond Den Haag in rep en roer vanwege de gigantische betoging tijdens dewelke duizenden Veronicafans een vuist maakten voor het behoud van de zeezender. Een demonstratie, die samen viel met het vlot trekken van het zendschip de 'Norderney', dat ruim veertien dagen daarvoor op het strand werd gegooid na een zware storm. Ter gelegenheid van deze gebeurtenissen toont Radio 192 zich op zijn paasbest door naar de pier van Scheveningen te trekken. Van uit het café met de toepasselijke naam ‘Le Pirate’ zullen de medewerkers 7u lang programma’s verzorgen. Tussen het oprakelen van de herinneringen inclusief gastoptredens van onder meer Peter Koelewijn en George Baker, wordt tevens het startschot gegeven voor een landelijke actie die Radio 192 aan een fm-frequentie moet helpen.

Toevallig bij wijze van prior paasei vandaag in de bus een Video-CD eivol van deze zeezendernostalgie ... als de dag van toen.
(Tnx to BBB - Big Buddy Bostyn)

Reacties