Harriet

Het kleine onbewoonde eiland Videy met op de voorgrond het symbolische Image Peace-monument ter nagedachtenis van wijlen John Lennon. Rechts de skyline van Reykjavik met zijn beroemde kathedraal met links de MSC Preziosa. Every picture tells a story, vooruit maar.

Ik was verbaasd dat de frivole patriotten Italiaanse cruise-rederij MSC Christopher Cross kende. Bij het verlaten van een aanleghaven klinkt op de buitendecks altijd Con Te PartirĂ² van Andrea Bocelli. Time to say goodbye, maar het spagetti-chauvinisme aan de kadekant destijds in Akureyri. Met een Ijslandse brok in mijn gezonde keel, een timide traan op de ongeshoren wang, zonderling en eenzaam hoog en droog op het penthousedek hoorde ik in 2017 begot bij de uitvaart plots 'sailing' van Chris Cross! 


Nu blijkt het toevallig dag op dag 7 vette jaren geleden dat ik op die MSC Preziosa verbleef voor een cruise langs Schot-Ijsland. Het was toen schitterend zonnig weer, ik zag voor het eerst het Noorderlicht en verloor volmondig en eeuwig mijn hongerige hart aan het zwijgzame Akureyri, gebrandmerkt door Sailing.
UPDATE: toeval/karma? Ik zag/sprak op 28.08.2024 mijn tafelgenoten terug na ZEVEN jaar!
ONDERTUSSEN hoor ik vandaag tussen twee onweerbuien door om 20:26 uur via zeezender Caroline 648 een verse versie van nobele onbekende Harriet. Kippenvel, brok in een andere keel en tranen fatalistisch verkrampt en verzuurd. Ik herbeleef met ogen dicht en oren open Ijsland opnieuw. Waarvoor zowel cruise als radioschepen al dan niet goed voor kunnen zijn.

Reacties