In stilte

“Alles komt goed”, waren haar laatste woorden als nieuwsanker.
Pinkstermaandag 29 mei 2023

Dag Martine, dag lieve collega.
 
Het is niet te bevatten dat je er niet meer bent. Je bent er nochtans altijd geweest. Je was een baken, een begrip, letterlijk en figuurlijk een anker. Ik schreef je al een brief toen ik 11 was: ik wilde jou worden, ik wilde alles van je leren. Door jou wilde ik ook bij - toen nog - de BRT werken. Later werden we effectief collega’s, midden van de jaren 90 van vorige eeuw. Het ontzag, het immense respect, zijn altijd gebleven. Ik werd zelfs je baas als hoofdredacteur, maar in feite bleef ik mij tegenover jou dat kleine jongetje voelen dat ontzettend naar je opkeek. 

De Morgen - portret 2020 (© Studio Caro)
We hielden sporadisch contact na je pensioen, bij verlies van geliefden, toen je één van mijn reportages uit Amerika zag, of zomaar: om te melden of te vragen hoe het was. De laatste keer was eind mei. We belden mekaar, toen je je grote zorgen maakte over mij, en mijn longkanker. We praatten over jouw slechte vooruitzichten en we probeerden allebei de juiste woorden te vinden. We praatten over hoe ik niet anders kon dan over mijn ziekte praten (wellicht wetende dat ik zou herstellen) en over hoe jij het liefste helemaal nooit over je kanker praatte. Ik hoorde hoe je nog wel de hoop koesterde om de geboorte mee te maken van een nieuw kleinkind. Dat is je nog net gelukt. Maar ik kan het echt niet geloven dat je minder dan twee maanden na die laatste lieve telefoon overleden bent. Bedankt dat je bij ons was. Rust zacht, Martine. (via)

ONDERTUSSEN elders 'vecht' men met alle respect, oorlogsmetaforen ... MAAR ook opvallend dat Martine, door de voormalige werkgever, wordt geprezen voor haar keurige, mooie taalgebruik en dat diezelfde werkgever dat mooie taalgebruik nu op zowel het scherm als via de radio laat verslonzen. IMMERS “Het leven is zo fragiel. Zorg goed voor jezelf en zorg goed voor mekaar." (cfr)

Reacties